Hoe je prijs je gevoel van eigenwaarde reflecteert

Deze mail kreeg ik afgelopen week: “Dag Ellen, Mijn leven is totaal veranderd dankzij jou. Ik ben super blij dat ik jou als coach heb gehad. Ik heb al dagen gehad dat ik me gelukkig voel zonder reden. Dat is me nog  nooit overkomen. Dankzij jou heb ik de balans gevonden tussen productief bezig zijn en mezelf rustpauzes gunnen en ik geniet ervan.

Het enige – kleine – minpuntje Ellen, je traject is kostelijk.

Hoe je prijs je gevoel van eigenwaarde reflecteert en ook je expertise…

Ja, ik ben duurder dan de gemiddelde coach. Omdat ik het zelf gewend ben om veel geld uit te geven aan mijn ontwikkeling en daardoor heel wat expertise heb opgebouwd. Mijn prijzen reflecteren dus mijn expertise. En mijn gevoel van eigenwaarde.

Exact een jaar geleden moest er iets veranderen. Ik had een volle agenda maar was moe. Mijn Business Mentor: “Ben je er 100% zeker van dat je programma’s super waardevol zijn voor je klanten?”

Ja, daar was ik zeker van. Dat had het verleden al aangetoond: ik help ambitieuze, ondernemende perfectionisten om hun perfectionisme los te laten, zelfvertrouwen op te bouwen en hun personal brand te versterken. Zodat ze op een ontspannen en duurzame manier exact datgene bereiken wat ze willen en van betekenis zijn. Zonder de onnodige stress te ervaren die perfectionisme met zich meebrengt.

Hij adviseerde me om mijn prijzen te verhogen met 50%. Vreselijk spannend vond ik dat. Een volle week heb ik er van wakker gelegen. Maar dan heb ik mijn tarieven aangepast. Niet veel later verkocht ik 3 programma’s aan mijn nieuwe prijzen. Oef, het kon écht…

Hoe je prijs je gevoel van eigenwaarde reflecteert bij perfectionisten… Vaak onderschatten perfectionisten zichzelf omdat hun lat zo hoog ligt. Ook vergelijken ze zich vaak met anderen. En dan komen ze er meestal niet positief uit. Daardoor onderwaarderen ze zichzelf en hanteren ze lagere prijzen dan mogelijk is voor hen. Door hun perfectionisme los te laten, zelfvertrouwen op te bouwen en hun personal brand te versterken, kunnen ze hogere prijzen hanteren. En dat gun ik je van harte. Zodat je op een ontspannen en duurzame manier exact datgene bereikt wat je wil en van betekenis kan zijn.

Tot eind augustus hanteer ik mijn huidige tarieven. Daarna stijgen ze voor nieuwe klanten. Omdat ik ondertussen weet hoeveel waarde ik bied. En omdat ik op die manier tijd creëer om volledig te focussen op de klanten die ik begeleid.

Wil je weten of ik nog iets kan betekenen voor je? 

Met liefde geschreven door Ellen Vanbuel